dinsdag 25 december 2018

Heeft de fotograaf nu de regie of het model?

Heeft de fotograaf nu de regie of het model?


Een oeroude discussie

Het is een vraag die nog wel eens de kop opsteekt. En die niet in één argument te beantwoorden is omdat het nogal afhangt van de situatie en de ervaring van alle partijen. 

We hebben eigenlijk 4 mogelijkheden met ervaren en onervaren fotografen gecombineerd met ervaren en onervaren modellen. Die situaties werken we hier nu even uit.

1. Ervaren fotograaf en onervaren model

Hebben we te maken met een onervaren model dan is regie door de fotograaf gewoon noodzakelijk. Je kunt niet van iemand die nauwelijks ervaring heeft verwachten dat ze van zichzelf exact weet hoe te bewegen, hoe op een camera of lichten te reageren etc. Uiteraard moet de fotograaf hier wel enige kennis van zaken hebben.

2. Onervaren fotograaf en ervaren model

Hebben we te maken met een onervaren fotograaf en een ervaren model dan moet de fotograaf zich bij voorkeur nergens mee bemoeien. Maar dat gebeurt dan ook meestal niet. Het model gaat de eigen gang en de fotograaf maakt foto's. Prima. Niets meer aan doen.

3. Onervaren fotograaf en een onervaren model

Hebben we te maken met een onervaren fotograaf en een onervaren model dan maakt het allemaal weinig uit omdat het eindresultaat grotendeels door toeval en geluk zal ontstaan. Het kan trouwens heel leuk en ontspannen zijn dus doe het vooral! Het is in elk geval een manier om geleidelijk aan wat ervaring op te bouwen.

4. Ervaren fotograaf en ervaren model

Hier ontstaat in de praktijk de meeste discussie. Wie heeft hier nu de regie? Daar kunnen de meningen over verschillen, met name bij fotografen die graag de touwtjes in handen hebben. Want er is maar één goede oplossing en dat is het ervaren model als fotograaf volledig de ruimte geven.

Een model moet in een "flow" komen

Een model moet ook in de studio helemaal zichzelf kunnen zijn zonder er constant aan herinnerd te worden dat ze zich in een studio bevindt. Dat er ook foto's gemaakt worden is iets wat puur toeval is. Niemand die het zou moeten merken. Een goed model komt in een soort van flow waar ze perfect aanvoelt wat de volgende houding zou moeten zijn, hoe lang je de huidige houding moet blijven en hoe je elegant van de ene houding in de andere glijdt. En dat is de ideale situatie die meestal wondermooie plaatjes oplevert.

Van flow naar overposeren

Loopt er nu een fotograaf rond die extra opdrachten en commentaar gaat lopen geven, dan zal dat model die perfecte "flow"status echt niet gaan bereiken en zal de hele shoot iets geforceerds krijgen. Het leidt onverbiddelijk tot een vorm van "overposeren". We kennen de overgeposeerde foto's allemaal wel. Dus zorg dat u die niet gaat maken. Probeer als fotograaf een vorm van zelfvertrouwen op te bouwen en die over te brengen op het model. Dat is een kwestie van de juiste houding. Niet door opdrachten te geven als "doe je arm nu eens een paar centimeter naar rechts".


Wil je als fotograaf toch persé aanwijzingen geven, ga dan in zee met onervaren modellen. Daar kan de gehele shoot nog prima lukken. Maar aanwijzingen geven aan ervaren modellen zal de kwaliteit van de fotoshoot zeker niet doen toenemen.

Ons aanbod is voor alle fotografen geschikt


Bij het model waar we het op dit weblog over hebben heeft een dusdanig aantal shoots achter de rug dat ze perfect in staat is om zowel met ervaren als onervaren fotografen om te gaan.   Dat maakt dit aanbod in principe voor alle fotografen aantrekkelijk. Zie ook [hier] als u als fotograaf nog naar andere varianten van poseren zoekt.

Een voorbeeld van onze overige producten en diensten