FOTOMODEL MET STUDIO | Werkelijkheid
De eigen werkelijkheid van de studio wil nog wel een afwijken
De wereld in de studio is woest en ledig
Nou ja, leeg...Er staan wat lampen of flitsers en er is meestal wel één of andere achtergrond. Maar inderdaad, daar houdt het snel op. Dit in tegenstelling tot fotograferen buiten de studio waar een groot deel van de wereld fungeert als achtergrond of onderwerp voor onze foto's. En daar behoeven we zelf weinig aan te doen. Sterker nog, we kunnen er eigenlijk helemaal niets aan doen dus dat is snel klaar
Een lege studio kan een voordeel zijn
In onze studio is dat anders. Die is leeg. Dat is een nadeel voor minder creatieve figuren maar een groot voordeel voor mensen die juist graag hun eigen fotografische werkelijkheid creëren. Dat kan heel positief zijn. Als we bijvoorbeeld een model gaan fotograferen dan zal dat model meestal het middelpunt zijn en bij een studiefoto is dat relatief gemakkelijk te verwezenlijken.
Komt het model buiten tot haar recht?
Zet je een model buiten neer, dan zullen omgeving, ondergrond en achtergrond een belangrijke rol op gaan eisen in de uiteindelijke foto. Dat kan de foto als geheel mogelijk versterken maar het het is niet noodzakelijk positief. Het mooiste model kan volledig ondergeschikt raken aan de omgeving en daardoor helemaal niet meer tot haar recht komen. En dat is toch niet de bedoeling, nietwaar? En dan is de eigen werkelijkheid van de studio zo gek nog niet.
Chromakey
De werkelijkheid maken doen we met een passende achtergrond, attributen en dergelijke. Of we pakken het nodig rigoureuzer aan en gaan aan de gang met chromakey. Bij deze techniek staat het model in een groene omgeving die later met speciale software wordt vervangen door wat we eigenlijk maar willen. Letterlijk alles is geschikt om een eigen wereld te maken. De grote filmstudio's doen niet anders meer. Kijk een willekeurige moderne fantasiefilm en je ziet die afspelen in een zeer natuurlijk ogende maar niet bestaande wereld.
Zware software en hardware is nodig voor chromakey
Op zich vraagt het werken met chromakey natuurlijk nogal wat en het is het beste geschikt voor grotere en compleet ingerichte studio's die ook beschikken over de nodige software voor nabewerking. En dan speelt niet alleen de software een rol maar ook de hardware. Voor het manipuleren van foto's en zeker van video's is zware software noodzakelijk die uiteraard ook weer zware computers nodig heeft om optimaal te werken.
De sky is the limit
Maar een studio die hier naar toe kan groeien heeft wel hele bijzondere mogelijkheden tot de beschikking. Het maken van de eigen werkelijkheid van de studio wordt er gewoon mee mogelijk.